2010.03.30

Cederquist företräder Geely vid förvärv av Volvo Personvagnar

Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd har undertecknat ett bindande köpeavtal med Ford Motor Company om att förvärva 100 procent av Volvo Personvagnar. Geely är en av Kinas snabbast växande biltillverkare. Geely och dess närstående företag har etablerat verksamheter som omfattar hela fordonsindustrins värdekedja, från forskning och utveckling till design, produktion, försäljning och service. Geely har för avsikt att bevara Volvo Personvagnars befintliga produktionsanläggningar i Sverige och Belgien och samtidigt utvärdera möjligheterna att tillverka Volvobilar i nya anläggningar i Kina. Vid affärens genomförande kommer Volvo Personvagnar att vara ett självständigt bolag med en egen ledningsgrupp baserad i Göteborg och en ny styrelse.

Geelys legala rådgivare är Freshfields Bruckhaus Deringer, från deras kontor i Hong Kong, London, Moskva, New York och Peking samt Advokatfirman Cederquist, Stockholm, avseende alla aspekter av svensk rätt. Cederquists team har letts av Petter Wirell, som leder Cederquist’s grupp för företagsförvärv. Från Cederquist har även medverkat medlemmar ur dess IP-, arbetsrätt-, fastighets- samt bank- och finansgrupper. Teamet för Geely kommer att fortsätta att jobba mot transaktionens genomförande, vilket förväntas ske under det tredje kvartalet 2010.