Cederquist klättrar vidare mot toppen

Advokatbyrån Cederquist blir allt populärare bland unga jurister. I en färsk undersökning placerar sig Cederquist på fjärde plats bland de hetaste byråerna.

Resultatet presenteras i årets upplaga av Juristbarometern 2007 som presenteras i tidskriften Legally Yours. Enligt undersökningen har Cederquist på tre år klättrat från tionde till fjärde plats bland de advokatbyråer där de unga juristerna helst vill arbeta. Med medan de mindre byråerna klättrar uppåt i listan halkar de större ned. Mer delaktighet och snabbare kontakt med klienter är några förklaringar till detta, tror Cederquists MP, Jens Tillqvist.

– Stimulerande och utmanande arbetsuppgifter inom de första åren efter examen rankas som viktigast karriärmål i undersökningen. På Cederquist är beslutsvägarna korta och det är lättare att uppnå dessa mål, fortsätter han.

Cederquist har under våren anställt mer än 15 nya unga jurister inom affärsområdena Arbetsrätt, Aktiemarknadsrätt, Fastighetsrätt, Finansiering, Immaterialrätt, Processrätt, M&A och Skatterätt. Varje år tar Cederquist också in traineer och sommarnotarier som får arbeta inom företagets samtliga verksamhetsområden och som alltid handleds av en senior biträdande jurist.

– Vi satsar på att växa organiskt genom att kontinuerligt ta in nya talanger. En modern advokatbyrå måste hela tiden attrahera de rätta personerna som står för kvalitet och engagemang, säger Jens Tillqvist.

Cederquist är inne i en kraftig tillväxtfas. Cederquist har över hundra anställda medarbetare och arbetar med klienter från hela världen med affärsintressen på den svenska marknaden. Över 70 procent av företagets delägare är topprankade inom sina respektive områden.

Juristbarometern bygger på intervjuer med 627 personer. Av dessa är 43 procent studenter, 49 procent sitter ting och 6 procent biträdande jurister. Majoriteten av de tillfrågade är mellan 24 och 26 år gamla. 34 procent är män och 66 procent kvinnor.

För ytterligare upplysningar kontakta Jens Tillqvist, Cederquist, 08-522 065 84, mobil 073-960 65 84 eller Annika Steiber, 08-522 066 04, mobil 073-960 66 04.