Cederquist har framgångsrikt biträtt före detta styrelsen i Kraft & Kultur i miljardskadeståndsmål

Tingsrätten meddelade den 8 juli 2016 dom i ett mycket uppmärksammat skadeståndsmål där norska Troms Kraft ansökt om stämning mot revisionsbyrån Grant Thornton och en revisor på nästan 2 miljarder kronor avseende påstådd vårdslös utförd revision i Troms Krafts svenska dotterbolag Kraft & Kultur.

Grant Thornton och revisorn ansökte i sin tur om stämning mot fyra personer som tidigare ingått i det svenska dotterbolagets styrelse på samma belopp. Huvudförhandlingen var omfattande och pågick i 55 dagar och avslutades den 11 mars 2016. Tingsrätten gick på den före detta styrelsen i Kraft & Kulturs linje och ogillade såväl stämningen mot Grant Thornton och revisorn som stämningen mot de fyra tidigare styrelseledamöterna i Kraft & Kultur.

Den före detta styrelsen i Kraft & Kultur företräddes under förhandlingen av advokaterna Erik Wernberg, Eric Johnson, Peter Landström samt biträdande juristen Josefine Waldenström.

För att läsa hela domen, vänligen klicka här.