2018.11.14

Cederquist har biträtt finansierande banker i samband med miljardaffär mellan Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) och AstraZeneca

Läkemedlet används för prevention av allvarliga luftvägsinfektioner orsakade av respiratoriskt syncytialvirus (RSV). Förvärvet innebär även att Sobi kommer att ha rätt att ta del av 50 procent av framtida intäkter för läkemedelskandidaten MEDI8897 på den amerikanska marknaden.

Den totala initiala köpeskillingen motsvarar 1 500 MUSD (13,6 miljarder SEK) and består dels av nyemitterade aktier i Sobi och dels av 1 000 MUSD (9,1 miljarder SEK) i kontanter som finansierats av banksyndikatet. Förvärvet är ett av de största som genomförts av något svenskt företag i läkemedelsbranschen.

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) är ett internationellt biofarmaceutiskt företag inriktat på sällsynta sjukdomar och med en forsknings- och produktportfölj som fokuserar främst på hemofili, inflammations- samt genetiska och metaboliska sjukdomar.

Cederquists finansieringsteam bestod av partner Johan Lundberg, senior associate Mirja Sikander och associate Marcus Hjorth.

För vidare information, hänvisas till pressmeddelandet publicerat av Swedish Orphan Biovitrum AB (publ): https://www.sobi.com/en/investors/sobitm-acquire-synagisr-us-rights-astrazeneca-creates-platform-global-growth.