2021.11.30

Cederquist lanserar ny visuell identitet

Den affärsjuridiska branschen har historiskt sett varit känd för att kommunicera med en traditionell och konservativ ton. Länge rådde ”marknadsföringsförbud”, men redan 2008 valde Advokatfirman Cederquist att gå en annan väg och hitta ett eget uttryck för att sticka ut i en homogen marknad. Genom åren har den bruna färgpaletten, ”CQ-väskan” och en värderingsstyrd företagskultur blivit särskiljande för Cederquist. Nu uppdaterar Cederquist sina värderingar, och i samband med det lanseras en ny visuell identitet.

– Under de senaste åren har Cederquist som organisation genomgått en förändringsresa. Dels har vi blivit fler, dels har vi implementerat nya arbetssätt som gör oss ännu mer leveranssäkra. Därför kändes det rätt att se över våra värderingar och vår visuella identitet så att de speglar vad Cederquist är idag, säger Tone Myhre-Jensen, VD på Cederquist.

Cederquists nya värderingar blir lyhördhet, engagemang och kvalitet – tre ord som utarbetats genom dialoger och workshops med alla medarbetare. Den visuella identiteten utgår från begreppet jämvikt och innefattar bland annat en ny logotype, nya typsnitt, och en uppdaterad färgpalett. Målsättningen är att fortsätta sticka ut på marknaden med ett tydligt budskap och ett eget uttryck.

HR- och marknadsavdelningen leder arbetet med att implementera de nya värderingarna och den grafiska profilen, som redan slagit igenom i digitala kanaler. Trycksaker, kontorsmaterial och merchandise kommer att uppdateras successivt.

– De senaste åren har Cederquist strävat efter att skapa ett högkvalitativt varumärke där kunden, medarbetaren och företagets värderingar är centralt. Det är en konstant utvecklingsresa – idag tar vi nästa steg på vår väg. Vi överger inte vårt arv, men har tolkat om de särskiljande elementen till en grafisk profil där kvalitet, trovärdighet och hållbarhet står i fokus, och balanseras med lekfullhet och värme, säger Gabriella Westerberg, Head of Marketing and Communication.