2010.12.02

Cederquist företräder Research In Motion vid förvärvet av The Astonishing Tribe

Bolaget bakom välkända BlackBerry, den Kanadensiska mobiltelefontillverkaren Research In Motion (RIM) har idag ingått avtal om förvärv av det Malmöbaserade  mjukvaruföretaget The Astonishing Tribe (TAT). TAT har 175 anställda och grundades 2002. I dag finns företagets mjukvara i omkring 500 miljoner mobiltelefoner. Transaktionen beräknas slutföras före årsskiftet. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen. RIM ökade under det senaste räkenskapsåret, sin omsättning från 11 till 15 miljarder dollar och vinsten blev nära 2,5 miljarder dollar. Genom förvärvet av TAT lägger RIM grunden för att vidareutveckla innovativa användargränssnitt i kommande surfplattan PlayBook samt BlackBerry smartphones.

RIM företräddes i förvärvet av Cederquist vars M&A-team under ledning av M&A partner Martin Ulfson bestod av bl.a. Carl Granström och Pontus Röckert, med bistånd från Robert Stromberg, Linda Karlsson och Niklas Gokall (arbetsrätt) och Fredrik Lindblom (konkurrensrätt).