Cederquist har genom ett strategiskt samarbete med AI-bolaget Vesence uppnått rekordhög användning av AI bland byråns medarbetare. Med 90 procents återkommande användare varje vecka är AI nu en integrerad del i byråns arbetssätt och processer.
Cederquist har länge strävat efter att ligga i framkant vad gäller utvecklingen i branschen, både när det kommer till nya arbetssätt och nya digitala lösningar. De senaste åren har ett stort fokus legat på tillämpningen av AI i verksamheten och att löpande utforska hur AI kan användas för att höja effektiviteten i processer och höja kvaliteten i leveransen mot kund. En del i det arbetet har varit att utvärdera olika AI-tjänster och hur potentiella samarbeten skulle kunna se ut, samt att definiera en tydlig strategi för en lyckad integrering av AI i verksamheten och de dagliga processerna.
Många advokatbyråer har valt att köpa in någon av de större AI-tjänsterna på marknaden och låta de mest intresserade juristerna testa sig fram. Cederquist valde i stället att testa en annan väg och inledde tidigare i år ett strategiskt partnerskap med Vesence som utvecklat sin AI-tjänst i nära samarbete med byråns jurister under året.
– Vi förstod tidigt att AI kommer vara en del av vårt arbetssätt framöver, och att utmaningen för advokatbyråerna är att skapa en ”AI readiness” där alla på byrån har rätt kunskap och förutsättningar för att använda AI på ett bra och säkert sätt. Vi ville därför vara med och utveckla produkten från början och bygga engagemang inifrån, säger Johan Lidström, Head of M&A på Cederquist.
Cederquist har i sitt samarbete med Vesence involverat byråns jurister i allt från research till att testa lösningen i olika miljöer och komma med feedback för en intuitiv användarupplevelse. Genom att låta byråns jurister vara delaktiga och bidra med sin kunskap har Cederquist lyckats implementera ett högt användande där 90 procent av byråns medarbetare använder AI-verktygen varje vecka. I transaktionsteamen som har haft en central del i utvecklingen är användningsgraden ännu högre.
– Vi har ett rekordhögt AI-användande på byrån sett till branschen i stort, och smarta lösningar för effektivisering och kvalitetskontroll har blivit en naturlig del av vårt arbetssätt. Det gör att användningen av AI inte stannar i piloter, utan blir standard i våra M&A‑uppdrag och snabbt skapar värde för våra kunder, säger Johan Lidström.
– Att integrera AI i verksamheten kräver och ett förändrat arbetssätt och en stor investering i form av tid och engagemang. Genom att utveckla våra satsningar tillsammans med våra jurister, rikta utbildningen och kontinuerligt förbättra våra verktyg har vi kunnat skapa agentiska AI-flöden som löser verkliga behov, säger Adam Lilja, Innovation Manager på Cederquist.
I samarbetet med Vesence har stort fokus legat på att utveckla AI i processer för att granska och kvalitetssäkra leveranser innan de skickas till kund. Byråns jurister står fortsatt för bedömningar, kreativitet och pragmatiska lösningar i komplexa frågor. För kunden betyder det att tekniken förstärker rådgivningen i stället för att ersätta den.
– Genom att använda agentisk AI får våra team hjälp att strukturera underlag och arbetsflöden, hålla tempo och minska friktion i projekten, så att mer tid kan läggas på analys, förhandling och dialog med kunder, säger Johan Lidström.