Finansdepartementet publicerade den 30 maj förslag till lagändringar för genomförandet av de ändringar i kapitaltäckningsdirektivet som gjorts inom ramen för det så kallade bankpaketet. Det föreslås bland annat nya lämplighetskrav för personer med ledande befattningar, nya krav på tillstånd och underrättelse om vissa transaktioner och nya tillståndskrav för tredjelandsfilialer.
Idag uppställs vissa lämplighetskrav på styrelseledamöter, VD och deras ersättare i kreditinstitut. Enligt Finansdepartementets förslag ska liknande lämplighetskrav gälla även för nyckelpersoner. Med nyckelpersoner avses personer som utan att vara styrelseledamot eller VD i ett kreditinstitut utövar ett betydande inflytande över verksamheten. Begreppet omfattar bland annat cheferna för de interna kontrollfunktionerna och finansdirektören (CFO).
Enligt förslaget ska kreditinstitut åläggas att vidta åtgärder för det fall lämplighetskraven på styrelsen eller nyckelpersonerna inte uppfylls. Dessa åtgärder kan vara att se till att personen i fråga inte påbörjar uppdraget eller anställningen, att besluta att personen inte längre får ha sitt uppdrag eller anställning, eller att vidta åtgärder för att personen ska bli lämplig för uppgiften. Finansinspektionen ges vidare möjlighet, vad avser kreditinstitut som är att betrakta som stora institut eller stora dotterföretag enligt CRR, att fatta beslut om att en persons uppdrag eller anställning som styrelseledamot eller VD inte får påbörjas samt att en person inte längre får inneha en roll som nyckelperson.
Motsvarande bestämmelser om lämplighetskrav ska enligt förslag också gälla för finansiella holdingföretag och blandade finansiella holdingföretag.
Det föreslås att ett särskilt anmälningsförfarande införs, innebärandes att kreditinstitut som är att betrakta som stora institut eller stora dotterföretag ska anmäla till FI om de avser att utse en ny styrelseledamot eller VD. Anmälan ska göras senast 30 dagar före det att uppdraget eller anställningen ska påbörjas. Företag som omfattas av bestämmelsen ska också anmäla till FI om de utser nyckelpersoner som ansvarar för förvaltningen av finansiella resurser, den finansiella planeringen och den finansiella rapporteringen, samt för de interna kontrollfunktionerna.
Motsvarande anmälningsförfarande föreslås införas för finansiella holdingföretag och blandade finansiella holdingföretag.
Enligt nu gällande krav, ska förvärvare av ett kvalificerat innehav i ett kreditinstitut ansöka om tillstånd till förvärvet hos Finansinspektionen. Enligt förslagen ska Finansinspektionen rådgöra med berörda utländska myndigheter som är ansvariga för tillsynen enligt penningtvättsdirektivet. Det föreslås vidare bli möjligt för Finansinspektionen att i vissa fall invända mot förvärvet om man bedömer att förvärvet kan påverka förvärvarens möjligheter att efterleva penningtvättsregelverket.
Finansdepartementet föreslår att ett nytt ansökningsförfarande för förvärv av väsentliga innehav, med vilket avses förvärv av aktier eller andelar som medför att förvärvarens sammanlagda innehav utgör 15 procent eller mer av det godtagbara kapitalet (så som detta definieras enligt CRR), ska införas genom ett nytt kapitel i lag (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag. Enligt förslaget ska kreditinstitut, vissa värdepappersbolag, och finansiella- samt blandade finansiella holdingföretag ansöka om godkännande hos Finansinspektionen för att direkt eller indirekt genomföra ett väsentligt förvärv.
Den europeiska bankmyndigheten har getts mandat att ta fram förslag till tekniska standarder om bl.a. bedömningen av en ansökan om tillstånd för väsentligt förvärv. De tekniska standarderna kan komma att klargöra relationen mellan dessa krav och de befintliga kraven på tillstånd för genomförande av större förvärv.
Ett motsvarande krav på underrättelser vid avyttring av ett väsentligt innehav föreslås också införas. Det ska röra sig om ett rent underrättelseförfarande, vilket innebär att Finansinspektionen – till skillnad från ansökan om tillstånd för förvärv – inte ska göra någon bedömning av transaktionen.
Ett av de nya kraven som föreslås införas, är att det ska ställas krav på att kreditinstitut, vissa värdepappersbolag, och finansiella- samt blandade finansiella holdingföretag ska underrätta Finansinspektionen innan genomförandet av en väsentlig överföring av tillgångar eller skulder. Med väsentlig överföring avses en försäljning eller en annan transaktion som innebär att 10 procent eller mer av företags tillgångar och skulder överförs.
Närmare regler om vilka tillgångar och skulder som ska beaktas vid beräkningen av vad som utgör en väsentlig överföring föreslås meddelas på föreskriftsnivå.
Finansdepartementet lämnar även förslag på genomförande av det nya harmoniserade regelverket för tredjelandsfilialers bankverksamhet inom EES. För mer information kring detta förslag, vänligen se artikeln New regulatory requirements for third-country undertakings operating in Sweden.