Artikel
2025.09.24

Microsoft går med på eftergifter – efter press från EU

Europeiska kommissionen anser att Microsofts försäljning av det populära kommunikationsverktyget Teams har snedvridit konkurrensen och förstärkt bolagets dominerande ställning. Microsoft har nu bland annat åtagit sig större öppenhet, bättre möjligheter för användare att byta program samt att tillhandahålla Office-paketet både med och utan Teams..

Bakgrund: Missbruk och otillbörliga konkurrensfördelar

Sommaren 2023 inledde Europeiska kommissionen (”kommissionen”) en utredning av Microsoft för att bedöma huruvida Microsofts distribution av kommunikations- och samarbetsverktyget Teams stred mot EU:s konkurrensregler. Utredningen initierades efter klagomål från konkurrenten Slack. Följande sommar inledde kommissionen ytterligare en utredning efter klagomål från en annan konkurrent, alfaview.

Kommissionen fann att Microsoft hade missbrukat sin dominerande ställning på marknaden för molnbaserade produktivitetsapplikationer genom att ha kopplat Teams till sina marknadsledande produkter på den marknaden, exempelvis Word, Outlook, Excel och Powerpoint. Kopplingen skedde inom ramen för paketerbjudanden som Office 365 och Microsoft 365.

Genom det här agerandet hade Microsoft, enligt kommissionen, begränsat konkurrensen på marknaden för molnbaserade kommunikations- och samarbetsprodukter (på vilken Teams är en marknadsledande produkt) och skapat en otillbörlig konkurrensfördel vid distributionen av Teams. Begränsningar i interoperabiliteten mellan Microsofts produktivitetsapplikationer (såsom Word och Outlook) och konkurrerande kommunikations- och samarbetsprodukter förstärkte denna otillbörliga konkurrensfördel för Teams, enligt kommissionen.

Kommissionens farhågor kring Microsofts agerande tog alltså sikte på två marknader. Dels befarade kommissionen att konkurrenter skulle få orimligt svårt att ta sig in på marknaden för molnbaserade kommunikations- och samarbetsprodukter. Därutöver framhölls att Microsofts affärsupplägg kunde ha förstärkt Microsofts dominerande ställning på marknaden för molnbaserade produktivitetsapplikationer.

Missbruket hade, enligt kommissionen, pågått sedan åtminstone april 2019. 

Microsofts åtaganden

För att undanröja kommissionens farhågor lämnade Microsoft in frivilliga åtaganden som innebar att bolaget åtog sig att:

  • erbjuda kunder inom EES paketerbjudanden för produktivitetsapplikationer utan Teams till ett märkbart lägre pris än paket med Teams,
  • inte ge rabatter på Teams eller paket med Teams som är högre än motsvarande erbjudanden utan Teams,
  • återkommande ge kunderna möjlighet att byta till paket som inte innehåller Teams,
  • möjliggöra interoperabilitet mellan konkurrende produkter till Teams och vissa Microsoft-produkter samt ge möjlighet att bädda in Word, Excel och Powerpoint i konkurrenternas egna produkter, och
  • tillåta kunderna att exportera Teams-meddelanden till konkurrerande produkter.

Efter att kommissionen under försommaren 2025 hade marknadstestat Microsofts åtaganden och samrått med berörda tredje parter, åtog sig Microsoft även att:

  • höja prisskillnaden mellan vissa paket utan Teams och paket med Teams med 50 procent,
  • visa motsvarande erbjudanden utan Teams på webbsidor där paketerbjudanden med Teams säljs, och
  • dela med sig av information om interoperabilitet och dataportabilitet på webbsidor som riktar sig till utvecklare.

Microsofts åtaganden gäller i sju år, förutom åtagandena gällande interoperabilitet och dataportabilitet vilka gäller i tio år.

Kommissionen fann att Microsofts åtaganden undanröjde de konkurrensbegränsande effekterna och godtog därför åtagandena. Om Microsoft väljer att inte följa åtagandena riskerar bolaget vite på upp till tio procent av bolagets globala årsomsättning, alternativt ett vite på fem procent av Microsofts dagliga omsättning för varje dag som åtagandena inte följs.

Kommentarer

Kommissionens utredning är på sätt och vis en upprepning av det uppmärksammade Windows Media Player-målet från 2004, där Microsoft på liknande grunder som i fallet med Teams tvingades att erbjuda paket både med och utan Windows Media Player. I det fallet visade det sig att det inte fanns någon efterfrågan för Microsoft-paket utan Windows Media Player, vilket kan förklara att Microsoft nu behövt åta sig att tillhandahålla ett betydligt billigare paket utan Teams.

En annan intressant aspekt av ärendet är att Microsoft ensidigt har beslutat att genomföra motsvarande förändringar av sina paketerbjudanden och priser på den globala marknaden, det vill säga även utanför EU. Detta kan tolkas som en ambition att förekomma liknande processer i andra jurisdiktioner. Det kan även anses visa på betydelsen av EU:s konkurrenslagstiftning, och kommissionens framåtlutade tillämpning av densamma, ur ett internationellt perspektiv.

Pressmeddelandet från kommissionen återfinns här.

Hittar du inte vad du letar efter?

bg