Artikel
2025.09.24

Osäker framtid för EU:s förslag till reglering av miljöpåståenden i marknadsföring

Vi har tidigare skrivit om förslaget till det s.k. Green Claims-direktivet som ursprungligen presenterades av EU-kommissionen i mars 2023. Därefter har förhandlingar ägt rum mellan institutionerna inom EU. I mars 2024 presenterade Europaparlamentet ett uppdaterat förslag till direktiv och därefter, i juni 2024, publicerade Europeiska unionens råd sin gemensamma ståndpunkt.

Sedan januari 2025 har Green Claims-direktivet varit föremål för intensiva förhandlingar inom EU i olika omgångar. Hur framtiden för direktivet kommer att se ut är dock osäkert sedan EU-kommissionen i juni 2025 uttryckt en avsikt att dra tillbaka förslaget och pausa lagstiftningsprocessen.

Kort om syftet med Green Claims-direktivet

Direktivet har haft som primärt syfte att stärka miljömedvetenheten och konsumenternas förtroende genom att säkerställa att alla miljöpåståenden som används vid marknadsföring till konsumenter är tillförlitliga och verifierbara. Bekämpandet av s.k. ”greenwashing” har också ansetts vara viktigt för att möjliggöra en rättvis konkurrens för företag som bedriver ett seriöst hållbarhetsarbete.

Direktivförslaget har sedan tidigare fått mycket kritik då det ansetts medföra en oproportionerlig stor administrativ börda. Under förhandlingarnas gång har förslaget omarbetats på olika sätt för att skapa förenklade processer och krav.

Planerade slutförhandlingar inom EU

Endast några få timmar innan slutförhandlingen av direktivet skulle äga rum ställdes förhandlingarna dock in, och innan dess meddelade en talesperson från EU-kommissionen intentionen att dra tillbaka förslaget. Under en presskonferens den 23 juni 2025 publicerad av Europaparlamentet framfördes att bakgrunden till kommissionens beslut tycks vara politisk press i form av brev från politiska organisationer som ska ha skickats till EU-kommissionen med uppmaning om att dra tillbaka förslaget.

Kommissionens agerande har bemötts av oro från vissa håll inom EU, bland annat har ledande parlamentariker uttryckt besvikelse över det abrupta avbrottet i förhandlingarna. Agerandet har också ansetts kunna underminera dialogen inom EU och riskera att skapa ett oroande exempel för framtida lagstiftningsarbeten.

Avslutande kommentar

Även utan Green Claims-direktivet är det viktigt att känna till att det redan idag finns långtgående krav på hur miljöpåståenden får användas vid marknadsföring. Företag som vill använda sig av miljöpåståenden måste kunna styrka sina påståenden enligt högt ställda beviskrav. Påståendena får inte heller vara vilseledande. Om ett miljöpåstående inte är tydligt och entydigt måste det dessutom finnas en förklaring i omedelbar närhet till påståendet.

Företag som använder sig av, eller avser att börja använda, miljöpåståenden i sin marknadsföring måste alltså även idag efterleva högt ställda krav.

Vi på Cederquist håller oss uppdaterade kring Green Claims-direktivets utveckling. Ni är välkomna att höra av er om ni har några frågor kring direktivet eller användningen av miljöpåståenden i samband med marknadsföring och de krav som då gäller.

Relevant Läsning

Hittar du inte vad du letar efter?

bg